”Smugleren” er en af de mest effektive måder at ødelægge samtalen i parforholdet på. Denne artikel handler om, hvordan man genkender og stopper det skadelige og ofte ubevidste fænomen.
Af Nils Lind, parterapeut, Kolding
I mit parterapilokale oplever jeg alle de angrebs- og forsvarsvåben, der findes i ord-arsenalet hos par, der er kommet ind i en ond spiral med hinanden. Jeg ser, hvor lynhurtigt de våben forandrer en dialog, hvor parterne lytter til hinandens følelser og tanker, til to højlydte monologer – et verbalt trafiksammenstød.
Denne klumme handler om et lille, lusket diskussionskneb, som vi ofte ikke engang er klar over, at vi bruger, men som øjeblikkeligt ødelægger den samtale, vi har gang i. I retorikken (læren om tale- og argumentationsteknik) kaldes det for ”stråmanden.” Jeg har valgt at kalde knebet for smugleren, fordi jeg synes, at det bedre beskriver det, der foregår.
Lad os tage et eksempel. Forældrene snakker sammen om opdragelsen af deres fælles børn.
- Partner A siger: ”Jeg blev ked af den måde, du skældte Anders ud på i dag. Det var godt, du satte en grænse for ham, men da du råbte ad ham, tror jeg han blev bange og ulykkelig.”
- Partner B siger: ”Det er det sædvanlige med dig. Du vil pakke børnene ind i vat, og du er helt ligeglad med, om Anders får lært at opføre sig ordentligt. Du tror altid, du er den klogeste!”
En høj pris
Hvad sker der? Partner B føler sig tydeligvis angrebet på et område, som selvfølgelig er følelsesmæssigt vildt sårbart for dem begge: Om de er gode nok som forældre. I stedet for at lytte til A og senere fortælle sin egen version (fx ”Jeg havde det heller ikke godt med at råbe. Nogle gange bliver jeg bare så vred, fordi jeg savner, at du er mere konsekvent over for Anders”), så griber B til det forsvarsvåben, der handler om at svække A’s position i samtalen ved at indsmugle påstande om tre ting, som A ikke har sagt: At A vil pakke børnene ind i vat, er ligeglad med Anders’ opdragelse og har gjort sig selv til opdragelses-eksperten i forholdet. Alle tre påstande har hver for sig evnen til at såre dybt, og tilsammen vil de sikkert vække så meget vrede, at der enten opstår et ophedet skænderi, eller at A går sin vej, såret og vred.
Der kan også ske det, at A ”bider på” B’s indsmuglede madding og begynder at forsvare sig imod påstandene, fx ” … nej da jeg er ikke ligeglad med Anders’ opdragelse …” men det er stejlt op ad bakke at forsvare noget, man aldrig har sagt. Desuden er emnet nu skiftet fra den konkrete episode, hvor B råbte ad Anders, til A’s hele indstilling til opdragelsen.
Lige her og nu har B opnået at afværge at skulle snakke med A om noget sårbart og ubehageligt, nemlig episoden, hvor Anders blev bange for B. Men prisen er høj, måske dagevis med kulde i parforholdet og ikke mindst at det bliver endnu sværere for de to at gøre det, de allermest længes efter: At føle og praktisere samhørighed i forældreopgaven.
Det er vigtigt at sige, at ”smuglertricket” meget sjældent bliver brugt bevidst og ondsindet. Det sker derimod i fx politik, hvor teknikken desværre indgår i politikernes medietræning. Når vi andre smugler, er det som regel i afmagt.
Sådan stopper
I smugleriet
Smugleri er én af de mest udbredte faldgruber i samtaler om sårbare emner. Derfor er det en god idé at afmontere den ødelæggende virkning ved at:
Undgå smuglertricket…
- Når I diskuterer et følsomt emne, så skal I begge være enige om tidspunktet (I skal have god tid og ikke være trætte eller irritable).
- Aftal at skiftes til at snakke og lad hinanden tale ud. Lyt med fuld opmærksomhed i stedet for at tænke på, hvad du selv skal svare. Lige om lidt bliver det din tur til at tale uden afbrydelser og til at få fuld opmærksomhed.
- Når din partner er færdig, så opsummér gerne. Fx: ”Har jeg forstået det rigtigt, at du …”
- Vis respekt for din partner ved at fortælle, hvordan det giver mening for dig, at han / hun kan tænke eller føle på den måde. Fx: ”Jeg kan godt forstå, du blev ked af det, da jeg råbte ad Anders …”
- Først når det bliver din tur til at tale, fortæller du om din egen oplevelse / tanker / følelser. Fx: ”Jeg savner nogle gange, at du sætter grænser for Anders, så jeg ikke skal være alene i rollen som den skrappe og vrede forælder.”
- Altid når I taler: Brug ”jeg-sprog” og fortæl kun om de følelser og tanker, som din partners handlinger eller ord sætter i gang hos dig. Sig aldrig noget negativt om din partner som person. Fx er det ok at sige: ”Jeg oplever, du ikke bakker mig op i opdragelsen.” Men det er ikke ok at sige ”Du er svag og pylrende over for børnene.”
Afsløre smuglertricket
- Hvis en af jer kommer til at tillægge den anden en følelse, tanke eller hensigt, så sig fx: ”Hov, kan vi ikke lige spole tilbage, for selvfølgelig er jeg ikke ligeglad med Anders’ opdragelse. Men jeg vil gerne høre, hvordan du synes, jeg kan bakke dig op …”
- Træk villigt den falske påstand tilbage. Fx: ”Jeg ved jo godt, du er lige så optaget af Anders’ opdragelse, som jeg er. Vi har bare ikke kunnet finde ud af at samarbejde om det indtil nu …”
Konkrete værktøjer til bedre samtaler
På https://nilslind.dk/nyheder-og-artikler/ kan I finde og downloade flere gode kommunikationsværktøjer og inspiration til at pleje parforholdet.
Indbrudstyven, smugleren
og gloriepudseren
Denne artikel er den anden i en miniserie på tre om at undgå de mest udbredte faldgruber, som afsporer samtalen i parforholdet:
Du kan læse om flere parforholdsemner og konkrete redskaber på: www.nilslind.dk/nyheder-og-artikler/